Monday, September 17, 2007

3 tahun berlalu.... seakan semalam berlaku











Arini dah masukari ke empat umat ISLAM berpuasa... ako.. meuh..mueh.. mueh.. pepaham jelah... Raya tahun ni dah 3 tahun ako beraya tanpa MAK yang amat ako sayang dan tahun kedua ako beraya tanpa ABANG yang ako rindu.

mak.....

Sedihnyer rasa hati anak mak nih... bila tiap tahun anak mak ni beli mak tudung, kain untuk buat baju.. kita wat kueh raya sesama... mak ingat tak kita buat biskut kegemaran mak biskut sampan... orang yang paling malas nak buat ni lah anak mak ni.. leceh la mak nak buatnyer... remeh keroje nyer... tapi anak mak ni tolong jugak.. yelah sapa lagik nak tolong... masa tu kalau kat radio pasang lagu MUSAFIR DI AIDILFITRI mesti mak nangis... mak sedih sangat dengar lagu tu. ... n masa tu jugak anak mak ni takkan kacau mak tengah nak layan dyahdu... anak mak ni akan buat2 tak nampak je....

Mak,

ingat lagik bila malam raya mak la yang paling sibuk n anak mak ni yang kedua sibuk alaa... asistant la katakan... Mak punya sibuk darri kakitangan sampai la ke mulut... Aduihh... seronok betul masa tu... mana nak buat kuah kacang, nak buat kari ayam, nak buat rendang daging... perghhh... posa2 ni rasa macam lapo snagat la pulak... Ingat lagi masa tu... 3 tahun lepas.. mak kejut anak mak ni bangun awal.. jam 5.30am dah bangun.. mak mintak tolong siapkan mana2 yang tak siap.. mak kata mak sakit dada.. oklah, mak cuma duduk je atas bangku kat meja dapur tu jadi mandor... mak arahkan je.. masukkan apa, leoas tu masukkan apa.. dan sampailah sia dan sedap hingga menjilat senduk.. hehehehe... Sumer selesai macam yang mak nak... letih memang la letih tapi nak wat cam na.. ni lah nasib anak perempuan tunggal... pernah tau ako tanya kat mak kenapa ako sorang je pompuan... masa kekecik ako pernah merajuk kalu kena marah ako kata kat mak yang ako ni anak angkat.. yelah... semer lelaki.. tapi mak ako kata tak payah nak masuk makmal.. tengok rupa pun dah tau anak sapa.. hehehehehe... masa tu ako kecik.. pikiran singkat...

Mak,

tulah kali terakhir anak mak ni masak untuk hari raya sesama... Tak sangka.. memang ako tak sangka... tahun depannyer ako masak sensorang kat dapur... sedih sangat rasanyer... mak tinggal kami sumer seminggu sebelum posa... posa tahun tu rasa hambar sangat.... Paling kesian, bila naka mak ni tengok keadaan abah... Abah asyik termenung je.... air mata tak pernah kering asyik bergenang je.. sememangnyer mak cinta sejati abah... sampai ke hujung nyawa... abah setia dengan mak.... macam mana keadaan mak sekali pun abah tak pernah merungut... abah.. memang terlalu sayangkan mak....

Mak,

anak mak terima berita pemergian mak dengan tangisan yang tak berpenghujung... sumer jiran boleh dengar tangisan anak mak ni.. mak dengar tak... terkejut sangat mak... hari khamis sebelum tu anak mak call mak, mak sihat sikit pun tak mengadu sakit.. tapi tetiba hari sabtu abang lin call bagitau mak dah tak ada... dunia ni rasa gelap mak.. hilang pertimbangan akal sekejap anak mak nih... rasanyer kalau boleh di tukar nyawa.. kenapa tak tukar dengan anak mak ni.. sampai je kekampung yang tinggal jasad mak yang masih belum dimandikan... wajah mak cukup berseri... tersenyum.. Moga Allah tempatkan roh mak di kalangan orang-orang yang beriman..... Bnayak perkara yang tak sempat anak2 mak konsi bersama..mak tak sempat pun nak beraya dengan menantu mak .... Allah tu adilkan mak... Dia bagi anak mak ni suami dan Dia tarik mak dari anak mak nih. Tahun pertama beraya dengan mak.. tak sanggup rasanyer anak mak ni nak bertentang mmata dengan abah... sayu tengok abah...

Mak,

malam tu, jai menagis.. sedih sangat... anak bongsu mak tu nampak je keras hatinyer... tapi sebenarnyer dia manja.. hatinyer rapuh.... Malam tu dia nangis tau mak... Mengis meluahkan apa yang terbuku di dada dia... sebagai anak bongsu mestilah dia paling rapat dengan mak... Jai kata.. nanti sapa nak belikan baju raya dia.. sapa nak bagi dia duit belanja... mak tau tak, anak mak ni memang bukan kakak yang kuat semangat... anak mak ni cuba nak kawal. Anak mak ni peluk jai dengan harapan jai akna berasa selamat dalam pelukan kakak dia sebagai mana dia rasa selamat dalam pelukan mak... tapi kami sama2 mengais mak... dari hari tu mak tau, anak mak ni berjanji akan jaga jai dengan baik sekali... anak mak nak tengok jai berjaya dalam hidup dia... Anak mak tahu anak2 mak yang lain pun waktu itu sudah hilang kekentalan jiwa, semangat kami pergi bersama2 mak...

Mak,

Anak mak hampir lupa yang masih ada insan yang memerlukan kasih sayang kami.. masih ada insan yang masih ada untuk kami curah rasa cinta kasih dan sayang... Insan yang semakin di mamah usia... Mak, abah tetap setia macam dulu... Alhamdulillah abah dah mula bangkit.. bersemangat untuk meneruskan hidup... berjuang di samping anak2 dan cucunyer... Mak tahu abah dah mula ketawa bergurau senda walau dalam hati abah, cuma abah yang tahu. Tapi mak, kami anak2 mak dan abah akan pastikan hidup abah sentiasa ceria... Mak, kalau dulu anak mak ni jarang sekali mengucup pipi mak, tapi sekarang dah menjadi kemestian setiap kali pulang ke kg anak mesti akan kucup pipi abah dulu... sebelum balik ke kl pun cam tu mak.. Anak mak tak nak terkilan lagik... tak nak menanggung rindu lagik...

Mak,

Anak mak mendoakan mak tenang di sana.. di samping orang-orang yang beriman dan di rahmati ALLAH selalu... Mak, anak mak sentiasa merindui mak... walau seribu tahun lagik... Mak, saya sayang dan rindu sesangat pada mak.....

1 comment:

y@@ said...

semalam yaa bru ckp kat mak.tringat kat arwah.kakak mesti da tabah da skang kan mak sbb die kene layan ank die..yaa tnye mak sape org yang da meningal plg mak rindu tapi mak ckp ayah die.yaa cakap kat mak yaa rindu mak yang..yaa doa tahun ni ya dapat g lawat kubur mak yang kakak.ya pn rindu mak yang jugak.