Wednesday, September 26, 2007

kemenangan....

pueh hati rasanyer... sonok rupanyer kalau dapat membantu insan2 yang OKI boleh tulih cam tu.. OKI = Orang Kurang Internet untuk mendapatkan perkhidmatan tu lat opis... Ako sonok sebab dia dapat.. sekurangnyer bertambah la umat manusia yang melayari internet dan menggunakan perkhidmatan yang di sediakan oleh kompeni..... ingat hati kena baik maaa.... Dulu masa mak ako ada mak ako pernah kata kat ako... "kamu tu slalu amik makan lauk dalam kuali yang panas tu pasal la orang slalu paneh hati je dengan kamu".. Mak cakap cam tu bila ako kata bos n kenkawan kat tempat keja asyik jaki je ngan ako.. Oklah di sabitkan tu.. la ni ari2 kalu boleh ako nak minum teh ais... biar sejuk.. tapi nanti kang org cool sangat kat ako sampaikan ako marah pun derang buat bodoh payah la pulak...

Tapi tak pelah janji enjoy...

Friday, September 21, 2007

lupa..

ako slalu tak ingat diri... ako ni bukannyer orang ada-adaan...

hmmmm... kakak ipar ako kata tadi abg ako balik ke sabah 12 sampai 20 oct.. alamak lamanyer... rasa macam tak meriah la pulak raya nanti.. dah la tinggal berapa beradik je... maknanyer nanti cuma ada ako sekeluarga, adik ako, abah and adik ako lagik sorang... Tak pa nanti ako paksa kakak ipar ako beraya kat kg.. paling2 raya ke dua baru kakak ipar ako balik kg.. tapi tak apa raya pertama je tak meriah...

Anis, Aina.. nanti maklang belikan bunga api.... eh silap bukan maklang tapi paklang belikan bunga api... mesti korang berdua suka kan...

** Hati berlagu pilu....

Monday, September 17, 2007

3 tahun berlalu.... seakan semalam berlaku











Arini dah masukari ke empat umat ISLAM berpuasa... ako.. meuh..mueh.. mueh.. pepaham jelah... Raya tahun ni dah 3 tahun ako beraya tanpa MAK yang amat ako sayang dan tahun kedua ako beraya tanpa ABANG yang ako rindu.

mak.....

Sedihnyer rasa hati anak mak nih... bila tiap tahun anak mak ni beli mak tudung, kain untuk buat baju.. kita wat kueh raya sesama... mak ingat tak kita buat biskut kegemaran mak biskut sampan... orang yang paling malas nak buat ni lah anak mak ni.. leceh la mak nak buatnyer... remeh keroje nyer... tapi anak mak ni tolong jugak.. yelah sapa lagik nak tolong... masa tu kalau kat radio pasang lagu MUSAFIR DI AIDILFITRI mesti mak nangis... mak sedih sangat dengar lagu tu. ... n masa tu jugak anak mak ni takkan kacau mak tengah nak layan dyahdu... anak mak ni akan buat2 tak nampak je....

Mak,

ingat lagik bila malam raya mak la yang paling sibuk n anak mak ni yang kedua sibuk alaa... asistant la katakan... Mak punya sibuk darri kakitangan sampai la ke mulut... Aduihh... seronok betul masa tu... mana nak buat kuah kacang, nak buat kari ayam, nak buat rendang daging... perghhh... posa2 ni rasa macam lapo snagat la pulak... Ingat lagi masa tu... 3 tahun lepas.. mak kejut anak mak ni bangun awal.. jam 5.30am dah bangun.. mak mintak tolong siapkan mana2 yang tak siap.. mak kata mak sakit dada.. oklah, mak cuma duduk je atas bangku kat meja dapur tu jadi mandor... mak arahkan je.. masukkan apa, leoas tu masukkan apa.. dan sampailah sia dan sedap hingga menjilat senduk.. hehehehe... Sumer selesai macam yang mak nak... letih memang la letih tapi nak wat cam na.. ni lah nasib anak perempuan tunggal... pernah tau ako tanya kat mak kenapa ako sorang je pompuan... masa kekecik ako pernah merajuk kalu kena marah ako kata kat mak yang ako ni anak angkat.. yelah... semer lelaki.. tapi mak ako kata tak payah nak masuk makmal.. tengok rupa pun dah tau anak sapa.. hehehehehe... masa tu ako kecik.. pikiran singkat...

Mak,

tulah kali terakhir anak mak ni masak untuk hari raya sesama... Tak sangka.. memang ako tak sangka... tahun depannyer ako masak sensorang kat dapur... sedih sangat rasanyer... mak tinggal kami sumer seminggu sebelum posa... posa tahun tu rasa hambar sangat.... Paling kesian, bila naka mak ni tengok keadaan abah... Abah asyik termenung je.... air mata tak pernah kering asyik bergenang je.. sememangnyer mak cinta sejati abah... sampai ke hujung nyawa... abah setia dengan mak.... macam mana keadaan mak sekali pun abah tak pernah merungut... abah.. memang terlalu sayangkan mak....

Mak,

anak mak terima berita pemergian mak dengan tangisan yang tak berpenghujung... sumer jiran boleh dengar tangisan anak mak ni.. mak dengar tak... terkejut sangat mak... hari khamis sebelum tu anak mak call mak, mak sihat sikit pun tak mengadu sakit.. tapi tetiba hari sabtu abang lin call bagitau mak dah tak ada... dunia ni rasa gelap mak.. hilang pertimbangan akal sekejap anak mak nih... rasanyer kalau boleh di tukar nyawa.. kenapa tak tukar dengan anak mak ni.. sampai je kekampung yang tinggal jasad mak yang masih belum dimandikan... wajah mak cukup berseri... tersenyum.. Moga Allah tempatkan roh mak di kalangan orang-orang yang beriman..... Bnayak perkara yang tak sempat anak2 mak konsi bersama..mak tak sempat pun nak beraya dengan menantu mak .... Allah tu adilkan mak... Dia bagi anak mak ni suami dan Dia tarik mak dari anak mak nih. Tahun pertama beraya dengan mak.. tak sanggup rasanyer anak mak ni nak bertentang mmata dengan abah... sayu tengok abah...

Mak,

malam tu, jai menagis.. sedih sangat... anak bongsu mak tu nampak je keras hatinyer... tapi sebenarnyer dia manja.. hatinyer rapuh.... Malam tu dia nangis tau mak... Mengis meluahkan apa yang terbuku di dada dia... sebagai anak bongsu mestilah dia paling rapat dengan mak... Jai kata.. nanti sapa nak belikan baju raya dia.. sapa nak bagi dia duit belanja... mak tau tak, anak mak ni memang bukan kakak yang kuat semangat... anak mak ni cuba nak kawal. Anak mak ni peluk jai dengan harapan jai akna berasa selamat dalam pelukan kakak dia sebagai mana dia rasa selamat dalam pelukan mak... tapi kami sama2 mengais mak... dari hari tu mak tau, anak mak ni berjanji akan jaga jai dengan baik sekali... anak mak nak tengok jai berjaya dalam hidup dia... Anak mak tahu anak2 mak yang lain pun waktu itu sudah hilang kekentalan jiwa, semangat kami pergi bersama2 mak...

Mak,

Anak mak hampir lupa yang masih ada insan yang memerlukan kasih sayang kami.. masih ada insan yang masih ada untuk kami curah rasa cinta kasih dan sayang... Insan yang semakin di mamah usia... Mak, abah tetap setia macam dulu... Alhamdulillah abah dah mula bangkit.. bersemangat untuk meneruskan hidup... berjuang di samping anak2 dan cucunyer... Mak tahu abah dah mula ketawa bergurau senda walau dalam hati abah, cuma abah yang tahu. Tapi mak, kami anak2 mak dan abah akan pastikan hidup abah sentiasa ceria... Mak, kalau dulu anak mak ni jarang sekali mengucup pipi mak, tapi sekarang dah menjadi kemestian setiap kali pulang ke kg anak mesti akan kucup pipi abah dulu... sebelum balik ke kl pun cam tu mak.. Anak mak tak nak terkilan lagik... tak nak menanggung rindu lagik...

Mak,

Anak mak mendoakan mak tenang di sana.. di samping orang-orang yang beriman dan di rahmati ALLAH selalu... Mak, anak mak sentiasa merindui mak... walau seribu tahun lagik... Mak, saya sayang dan rindu sesangat pada mak.....

Wednesday, September 12, 2007

himpunan cerita ceriti...

Assalamualaikum... Dah berapa ari tak update blog ni... alaaa... banyak sebenonyer nak cerita tapi kena start dari mula....

cerita i

Ako bengang.. bengang rasanyer.. mana taknyer dulu kawan tapi la ni macam nak jadik lawan je plak... Sumer salah .... manusia ni memang cam tu... bila pandang kangit slalu lupanrumout yang di bawah... dia tak ingat kaki dia sentiasa mencecah bumi.. dia tak tau yang kalau dia jatuh tu pun bumi yang akan sambut dia... Tu baru je dapat mendongok ke langit... Kalau la dia boleh terbang ke langit tu, boleh mencapai awan... ako pasti dia akan langsung melupakan bumi... pasti dia tak teringat langsung yang selama ni bumi yang menyokong dia... bumi yang yang jadik tulang belakang....
adat manusia.... dan adat dunia jugak... ingat ada masa kita di atas n ada masa kita di bawah... Ako tak jeles ako tak iri.. tapi kelakuan dia cam tu m=buat ako meluat dan sakit hati...

cerita ii

Ako tujukan lagu lelaki ini dari ANUAR ZAIN (tapi sayangnyer hubby ako meluat giler kat ABUAR ZAIN ni) khas istimewa untuk suami ako. Semoga menjadi suami yang baik seumur hayat ako ... Bang... i l.o.v.e.u... hehehe... sib baik la hubby ako bukan kaki it.. kalu tak sohih di hitamkan blog ako nih... gaduh slalu.. bertekak pun slalu almaklumlah sorang perak sorang melaka.. masing2 molot pedas gitu... tapi lama2 ok balik.... Buat AGS thanks to be my lovely hubby... "saya tak tau cam na clucth pump keta tu boleh bocor... Swear tak wat apa2 pun...." ala... baru rm100 je.... kan.. kan.. kan....

cerita iii

Sumer berjalan lancar... macam yang di rancang... besday ilya ok... makanan ok... orang yang datang pun ok... adiah yang ilya dapat pun ok... collection pun ok.. (boleh tulih gitu.. ahaks... ilya sayang.. mama pinjam boleh?) wanco.. thanks... Alamak la ni kat radio lagu ANUAR ZAIN le... sedapnyer.... rasa macam biskut... ilya dah setahun... lahamdulillah bertambah cerdik bertambah nakal n bertambah bahagia... ilya... jangan mintak tambah adik dah ke ye... belum masanyer lagik... hahahhahaha.... nanti mama upload gambar2 kat sini ye.. sabar...

oklah nak balik nih... kang lambat jalan jem.. tu yang ako paling la malas.... tak suka.. tak suka... nka balik nak nengok manjalara episod akhir... pastu nak pk apa nak masak malam ni untuk bersahur... hmm... sambal tempoyal.. ada kobis rasanyer.. ikan pekasam... n masakk kicap telur... ok dak ? ok kot...

OKLAH SELAMAT BERPOSA

Monday, September 3, 2007

Merdeka.. Merdeka... Merdeka.....

dah 50 tahun merdea Malaysia nih... bila tengok angka macam tak la lama sangat.. tapi bila tengok pada perkembangan negara, kemajuan negara memang amat2 di banggakan... terasa cepat betul negara kelahiran ku ini membangun... cepat betul 'dia' buat nega yang pernah menjajahnyer iri hati...

malam merdeka tu... ako memang berkobar nak nunggu jam 12tgh malam... tapi tu la pasal.. si baby ilya nih macam tau2 je mama dia nak tunggu jam 12 tgh malam.... dia pun pakat tak tido n buas la pulak.... panjat sana... pastu yang paling angin je rasanyer... dia plak yang berdiri depan tv.. dapat tengok kepala dia je... ako dah baik punya tiket depan... lastly nak paksa dia tido.. ako tutup tv... hehehhehe... pastu ako terjaga dah jam 3 am... rupanyer ngan ako sekali baekkk punya tido.. babah dia usah citer lah.... dah jauh dah lelapnyer... hmm... tak dapat la ako nak celebrate merdeka ke 50 tahun... kalau tahun2 sebelum tu mesti ako paksa hubby ako bawak ako g ronda2 malam merdeka.. tapi bila dah ada baby ni... rasanyer aktiviti tu terpaksalah di lupakan sekejap.. tunggu besar skit baru dia boleh join ronda2... tapi rasanyer la ni pun dah besar kot... aduih.... rindu mama pada dia....r