Thursday, November 3, 2011

habis bengkak bengkak mata dia.....

tpt kejadian : Umah
jam kejadian : 6.30 ptg

catatan :
mama masuk je umah tengok ilya mata bengkak sangat.... mama ingat kena sakit mata... tanyalah babah kenapa mata dia... babah dia kata baru lepas menangis mengamuk... Laaaaa sampai camtu sekali bengkak mata... babah kata dia suh babah ajar homework matematik dia, tapi babah ajar tak sama macam cikgu dia ajar kat sekolah...

Oklah, mama pun letak beg n tanya dia.. tengok buku maths dia... hmmmm...rasanyer soalan tu mmg agak susah untuk kanak kanak umur 5 tahun... penambahan duit note dari seringgit sampai seratus ringgit... rasanyer masa mama kecik2 dulu penambahan belum cecah angka ratus... patutlah... jenuh la jugak mama pujuk... janji mama ajar dia... tp dia dah jerit2 dulu tak nak g sekolah, tak suka cikgu huhuhuhuhu.... cam na tu... kenalah guna psikologi.... mama kata, ok mama ajar Yaa... nnt amik ruler n eraser princess yg pakngah bagi masa besday Yaa tu ye.. mama janji lepas mandi sumer mama ajar... dia senyap je... nangis dah diam.. makan nasik goring masakan babah yang yummy... pastu slow talk dengan ilya, kenapa ilya nangis teruk sangat... pastu dia kata.. masa dalam kelas, cikgu tak bagi Yaa cakap.. cikgu kata 'ilya, dia cikgu taknak dengar ilya bercakap," oooooo... br mamam tau, itulah puncanyer utamanyer... ilya mmg kalau di tegur camtu jadi camtu.. hehehehe...

Oklah mama kata, cikgu marah sebab cikgu sayang, macam mama & babah marah ilya, sbb sayang.. kalau tak kalau ilya benda tak betul tak ada orang marah mesti akan terus jadik tak betul... pastu ilya sambut "ha ah mama, cikgu pun cakap macam tu, cikgu marah sbb cikgu sayang"... haaaaa... sejuk rasanyer...

so, lepas isyak dia pun bawak buku maths dia... untuk usia dia mmg cam susah skit... cam tadi kata, penambahan... note seratus ngan note sepuluh... pastu kena tulih dengan perkataan in English n bahasa malaysia... ilya komplen sbb mmg tak boleh guna jari.. oklah mama ajar formula biasa... jenuh la jugak... kadang bila biasa maths dalam english, nak translit ke bahasa malaysia jadi konfius... haishhhhh... bila sumer dah siap... buku dah si tengok dia teresak2 menangis kat tepi katil... laaaa ni drama apa lagik...

"kenapa Yaa nangis, dah mai sini mama peluk,"
"ntah la mama, Yaa tak tau kenapa Yaa tak pandai buat matematik tadi," sambil air mata perumbai2 kuar.. sedih sangat tengok muka dia.. nampak dia macam frust sangat...
"tak palah, Yaa kan baru tadika je... banyak masa nak belajar.. tu namanyer belajar, lama lama bila dah sekolah rendah, sumer nanti pandailah.. mana ada orang yang terus pandai.. mesti kena belajar dulu," mama pujuk... mama pun sedih tengok dia.. macam tertekan je... aduhai anak...

Ilya, dia lasak tapi jiwa mmg sensitif... tapi tak pa dia kan perempuan... mmg selalu berjiwa macam tu...

Nasib baik pagik ni ok je ke sekolah... risau gak... Harap2 arini dia ok.

6 comments:

OmbakBaik said...

cekgu nye pong..meh cni..cik yaa belasah cekgu tuh...ajar one two som da lah..hhehehhe

masaklemakrebung said...

tu lah.. inat pun nak suh cekgu ilya je ajar... tu sukatan pelajaran budak derjah dua... sib baik semalam balik sekolah dia ok je... siap kata dia boleh angkat tangan jawab soklan jawi.... sejuk tinge dengar..

Rizziela said...

alolo..manjanya anak mama dia

masaklemakrebung said...

huhuhu.... nak wat cam na.... pompuan.. taklah manja mana pun ziela... ramai komplen mama dia ni garang,,,,

rena said...

ilya,

meh cikna buat kelas tusyen. praktikal real time.
dekat jusco.

muehehehe

masaklemakrebung said...

amboi cikna, kalau dah kat jusco tu len tuisyennya... hehehee... esok dia start exam.. camna la gamaknyer