Tuesday, April 21, 2009

4 April 2007

Hmmm... bagi setengah orang cam best je nombor tu kan.. tapi ada jugak yang kata nombor tu tak elok dlm bahasa cina membawa maksud mati.. hmmmm.... ako tak nak komen pasal tu...

Tapi bagi ako, tarikh tu tarikh keramat... pada 4 april 2009 ada ceritanya.. cerita mengenai abang sulung ako. Abang Mat... Ako rindu dia.. ako sayang dia.... ako sentiasa tengiang2 gelak tawa dia bila tengok citer kartun.. ye hobi abg mat memang suka tengok citer kartun... walau anak dah dua memang tahap dewa dia minta kartun kalau di bandingkan dengan anak2... kadang sampai melejeh lejeh air lior... nak wat cam na kan... dah minat dia...

gigit kuku pun memang tabiat dia jugak.. sbb tu dua2 anak yang di tinggalkan punya habit yang sama... kalau dulu masa abah tak nak beli sofa.. cuma ada kerusi malas yang jalinan tali2 yang di perbuat dari getah... warna merah, hijau, kuning tu. kalau abah tak ada, n di sbbkan abg mat abang yg sulung so prioriti memang untuk dialah duduk atas bangku... kami sumer duduk kat bawah jelah... tengok plak citer kungfu... fuhhhhhhhhh... macam mana laju cina berkungfu dalam tv tu macam tulah lajunyer dia gigit kuku pastu tuih tuih... habislah tempias kami kat bawah.... hehehehe... ako rindu saat macam tu...

pernah masa sumer dok bawah.. yelah umah kampung, abg mat memang penyanyang ngan binatang.... paling sayang ngan kucing.... tapi ni bukan citer kucing tapi musuh dia.. tikus.... Pernah satu hari tu tikus beranak dalam laci kat dalam bilik... ada la dalam 5 ekor anak dia, merah lagik... boleh je dia tutup balik laci tu and seminggu lepas tu baru dia bukak balik.. dan alhamdulillah anak2 tikus dah besar dan melarikan diri... dan laci tu dah kosong.. hmmmmmmm.... penyanyang kan.... Sbbkan suka kucing jugak, waktu bersantai tengok tv anak kucing yang di sangkakan masuk dalam kain.. tapi peij jugakkan... sbb anak kucing tu melompat2 je... tulah.. ingat anak kucing... pastu bila terasa macam sejuk je ... terus abg mat bangun... perghhhhhhhhhhhh terkejut tak ingat ako... rupanyer ada katak... seekor katak... hahahaha.. nasib baik tak gigit. tuutttt.. kalau tak jenuh nak tunggu guruh baru lepas kan... cam na tu...

tapi tu dulu... skang ni paling dekat di hati ako sora dia...tak lama dia terlantar rasanyer... ako ak maafkan kalau betul ada yang kenakan abg mat sbb sakit hati dengan abag mat.. setahu ako abang mat tak pernah nak tinggikan sora ke... dia lembut je... n ramai kawan dia pun setuju dengan ako... terlantar dalam tempoh 4 bulan... dari badan yang sasa sampailah tinggal kulit dan tulang... dari wad 1 di hospital besar ipoh, sampailah di hantar ke wad yang mmg menempatkan pesakit yang tak ada harapan untuk hidup... CELAKA..mmg CELAKA kenapa perlu ada wad untuk pesakit yang tak ada harapan untuk hidup... biar jelah kat wad biasa... tau tak betapa kakyong ako menanggung kesedihan... tak tau betapa kak yong ako menanggung kerinduan... tau tak betapa ako benci dengan maksud wad tu... tau tak betapa rindu anak2 abg mat ako dengan ayah derang... masa abg mat masih di wad biasa dan masih boleh bergurau senda walau pun pada waktu tu kak yong dah bagitau abg mat tak ada harapan nak hidup.. tak ada harapan nak hidup... bayangkan... abg mat nampak tenang je... waktu terlantar ako upaya menemankan abg mat seminggu... dalam seminggu tu sikit pun ako tak pernah menangis depan abg mat.. kami bergurau.. baca paper sama-sama... waktu tu.. dari pinggang ke bawah abg mat tak rasa apa.. kebas... perut terpaksa di tebuk sbb najis di salurkan ke dalam plastik khas... abg mat tak bagi ako buangkan najis tu, dia kata biar nurse atau kak yong yang buat...

ako tak kisah... dia abang ako.. ako tak pernah jijik... ako lap, ako tukarkan palstik najis... ako sayang abg ako... kimoterapi... ako kata tak payah sbb kimo sakit.. abg mat kata, kalau tak kimo ada jalan lain ada ubat lain... ako memang tersentap sangat dengan kata2 tu... ako kuatkan semangat ako tak nak air mata ako jatuh... ako kata terpulanglah kat abg mat... tapi doktorr dah kata abg mat boleh bertahan paling lama sebulan lebih.. mas tu ako pregnantkan ilya... baru 3 atau 4 bulan.... ako bagitau abg mat, ako pregnant... abgmat kata ok.... tapi sebulan lepas tu abg mat tinggalkan ako... sepanjang dia sakit mmg tak pernah mengeluh sakit.. cuma kadang memek muka dia je yang kita tau dia tengah tahan sakit... kak yong pun kata camtu.. sepanjang hidup bersama abg mat, abg mat tak pernah mengaduh sakit pun.. abgmat memang kuat semangat...

Kali terakhir ako jumpa abg mat hari ahad1 april 2007.. dia masih kenal kami adik beradik.. abg lin, jai dan ako.. tapi sedih pilu ako tengok abang mat... mata yang dah cengkung sangat. pastu keadaan nafas yang tak teratur.. di bantu ngan alat bantuan pernafasan.. kak tong dah tak ada air mata ako tengok.. waktu tu ako rasa ako ni memang tak sekuat kak yong..abg mat bertuah punya isteri sewaja kak yong.... waktu tu kami 3 beradik singgah sebelum balik ke KL... on the way.. abg lin kata kita kena bersedia terima apa saja kemungkinan....dan subuh rabu 4 April 2007 adik tepon abg lin bagitau abg mat dah tak ada.... kanser usus tahap akhir..

Abg mat pergi lepas 6 bulan permergian mak.. tanggal 4 April 2007 .. 4 april 2009 genap 3 tahun permergian abg mat ke rahmatullah.... terasa sangat kehilangannyer... selama beberapa bulan tiap2 malam ako menangis.. ako rasa sedih sangat.... Ako tahu Allah menduga hambanyer setara dengan kemampuan hambanya... Macam tu jugak kak yong, ako memang salute dengan kak yong... mmg tabah... bercinta lebih lama dari bersama sempat bersama. kak yong slalu pesan kat ako.. "jangan gaduh gaduh.. kalau dah macam kak yong nanti... tapi alhamdulillah kak yong puas hati abg mat pergi tinggalkan kak yong sumer dalam jagaan kak yong... kak yong jaga dari hari pertama sampai ke akhir hayat..." ako memang tersentuh dengan kata-kata kak yong.. Sampai sekarang kak yong tak pernah citer pasal pengganti abg mat... Andai kata kak yong bertemu lelaki lain.. ako harap lelaki tersebut setara tau lebih baik dari abg mat....

Dulu masa ako pregnant jugak.. hubby ako slalu kata janganlah nangis... kan Allah dah hadiahkan kita yang kat dalam perut tu... tak sama kan...Ako kesian tengok abah... masa mak meninggal abah terasa sangat... mata abah sentiasa berkaca... pastu abg mat plak... tapi ako tau abah tabah.. ako doakan abah sihat selalu... ako rindu abah....

Buat arwah Mat Sanusi Bin Razali... ako sedekahkan Alfatihah.. Moga abg mat tenang di sana... di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman....

1 comment:

norraien said...

akak..
saba hea akak..
mase mule2 bace klaka ckit bile bace psl abg mat ttg keletah die sumer..
dh nk msk 'corus' tuh hehe,sedey jerk..
waaaaaaaa..
semoga korg sekeluarga tabah hea..
kuatkan semangat..
doakan yg telah pergi..
kite trskan hidup cam bese..
al-Fatihah..
amin..