Tuesday, April 21, 2009

4 April 2007

Hmmm... bagi setengah orang cam best je nombor tu kan.. tapi ada jugak yang kata nombor tu tak elok dlm bahasa cina membawa maksud mati.. hmmmm.... ako tak nak komen pasal tu...

Tapi bagi ako, tarikh tu tarikh keramat... pada 4 april 2009 ada ceritanya.. cerita mengenai abang sulung ako. Abang Mat... Ako rindu dia.. ako sayang dia.... ako sentiasa tengiang2 gelak tawa dia bila tengok citer kartun.. ye hobi abg mat memang suka tengok citer kartun... walau anak dah dua memang tahap dewa dia minta kartun kalau di bandingkan dengan anak2... kadang sampai melejeh lejeh air lior... nak wat cam na kan... dah minat dia...

gigit kuku pun memang tabiat dia jugak.. sbb tu dua2 anak yang di tinggalkan punya habit yang sama... kalau dulu masa abah tak nak beli sofa.. cuma ada kerusi malas yang jalinan tali2 yang di perbuat dari getah... warna merah, hijau, kuning tu. kalau abah tak ada, n di sbbkan abg mat abang yg sulung so prioriti memang untuk dialah duduk atas bangku... kami sumer duduk kat bawah jelah... tengok plak citer kungfu... fuhhhhhhhhh... macam mana laju cina berkungfu dalam tv tu macam tulah lajunyer dia gigit kuku pastu tuih tuih... habislah tempias kami kat bawah.... hehehehe... ako rindu saat macam tu...

pernah masa sumer dok bawah.. yelah umah kampung, abg mat memang penyanyang ngan binatang.... paling sayang ngan kucing.... tapi ni bukan citer kucing tapi musuh dia.. tikus.... Pernah satu hari tu tikus beranak dalam laci kat dalam bilik... ada la dalam 5 ekor anak dia, merah lagik... boleh je dia tutup balik laci tu and seminggu lepas tu baru dia bukak balik.. dan alhamdulillah anak2 tikus dah besar dan melarikan diri... dan laci tu dah kosong.. hmmmmmmm.... penyanyang kan.... Sbbkan suka kucing jugak, waktu bersantai tengok tv anak kucing yang di sangkakan masuk dalam kain.. tapi peij jugakkan... sbb anak kucing tu melompat2 je... tulah.. ingat anak kucing... pastu bila terasa macam sejuk je ... terus abg mat bangun... perghhhhhhhhhhhh terkejut tak ingat ako... rupanyer ada katak... seekor katak... hahahaha.. nasib baik tak gigit. tuutttt.. kalau tak jenuh nak tunggu guruh baru lepas kan... cam na tu...

tapi tu dulu... skang ni paling dekat di hati ako sora dia...tak lama dia terlantar rasanyer... ako ak maafkan kalau betul ada yang kenakan abg mat sbb sakit hati dengan abag mat.. setahu ako abang mat tak pernah nak tinggikan sora ke... dia lembut je... n ramai kawan dia pun setuju dengan ako... terlantar dalam tempoh 4 bulan... dari badan yang sasa sampailah tinggal kulit dan tulang... dari wad 1 di hospital besar ipoh, sampailah di hantar ke wad yang mmg menempatkan pesakit yang tak ada harapan untuk hidup... CELAKA..mmg CELAKA kenapa perlu ada wad untuk pesakit yang tak ada harapan untuk hidup... biar jelah kat wad biasa... tau tak betapa kakyong ako menanggung kesedihan... tak tau betapa kak yong ako menanggung kerinduan... tau tak betapa ako benci dengan maksud wad tu... tau tak betapa rindu anak2 abg mat ako dengan ayah derang... masa abg mat masih di wad biasa dan masih boleh bergurau senda walau pun pada waktu tu kak yong dah bagitau abg mat tak ada harapan nak hidup.. tak ada harapan nak hidup... bayangkan... abg mat nampak tenang je... waktu terlantar ako upaya menemankan abg mat seminggu... dalam seminggu tu sikit pun ako tak pernah menangis depan abg mat.. kami bergurau.. baca paper sama-sama... waktu tu.. dari pinggang ke bawah abg mat tak rasa apa.. kebas... perut terpaksa di tebuk sbb najis di salurkan ke dalam plastik khas... abg mat tak bagi ako buangkan najis tu, dia kata biar nurse atau kak yong yang buat...

ako tak kisah... dia abang ako.. ako tak pernah jijik... ako lap, ako tukarkan palstik najis... ako sayang abg ako... kimoterapi... ako kata tak payah sbb kimo sakit.. abg mat kata, kalau tak kimo ada jalan lain ada ubat lain... ako memang tersentap sangat dengan kata2 tu... ako kuatkan semangat ako tak nak air mata ako jatuh... ako kata terpulanglah kat abg mat... tapi doktorr dah kata abg mat boleh bertahan paling lama sebulan lebih.. mas tu ako pregnantkan ilya... baru 3 atau 4 bulan.... ako bagitau abg mat, ako pregnant... abgmat kata ok.... tapi sebulan lepas tu abg mat tinggalkan ako... sepanjang dia sakit mmg tak pernah mengeluh sakit.. cuma kadang memek muka dia je yang kita tau dia tengah tahan sakit... kak yong pun kata camtu.. sepanjang hidup bersama abg mat, abg mat tak pernah mengaduh sakit pun.. abgmat memang kuat semangat...

Kali terakhir ako jumpa abg mat hari ahad1 april 2007.. dia masih kenal kami adik beradik.. abg lin, jai dan ako.. tapi sedih pilu ako tengok abang mat... mata yang dah cengkung sangat. pastu keadaan nafas yang tak teratur.. di bantu ngan alat bantuan pernafasan.. kak tong dah tak ada air mata ako tengok.. waktu tu ako rasa ako ni memang tak sekuat kak yong..abg mat bertuah punya isteri sewaja kak yong.... waktu tu kami 3 beradik singgah sebelum balik ke KL... on the way.. abg lin kata kita kena bersedia terima apa saja kemungkinan....dan subuh rabu 4 April 2007 adik tepon abg lin bagitau abg mat dah tak ada.... kanser usus tahap akhir..

Abg mat pergi lepas 6 bulan permergian mak.. tanggal 4 April 2007 .. 4 april 2009 genap 3 tahun permergian abg mat ke rahmatullah.... terasa sangat kehilangannyer... selama beberapa bulan tiap2 malam ako menangis.. ako rasa sedih sangat.... Ako tahu Allah menduga hambanyer setara dengan kemampuan hambanya... Macam tu jugak kak yong, ako memang salute dengan kak yong... mmg tabah... bercinta lebih lama dari bersama sempat bersama. kak yong slalu pesan kat ako.. "jangan gaduh gaduh.. kalau dah macam kak yong nanti... tapi alhamdulillah kak yong puas hati abg mat pergi tinggalkan kak yong sumer dalam jagaan kak yong... kak yong jaga dari hari pertama sampai ke akhir hayat..." ako memang tersentuh dengan kata-kata kak yong.. Sampai sekarang kak yong tak pernah citer pasal pengganti abg mat... Andai kata kak yong bertemu lelaki lain.. ako harap lelaki tersebut setara tau lebih baik dari abg mat....

Dulu masa ako pregnant jugak.. hubby ako slalu kata janganlah nangis... kan Allah dah hadiahkan kita yang kat dalam perut tu... tak sama kan...Ako kesian tengok abah... masa mak meninggal abah terasa sangat... mata abah sentiasa berkaca... pastu abg mat plak... tapi ako tau abah tabah.. ako doakan abah sihat selalu... ako rindu abah....

Buat arwah Mat Sanusi Bin Razali... ako sedekahkan Alfatihah.. Moga abg mat tenang di sana... di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman....

Friday, April 17, 2009

seminggu yang panjang

minggu ni memang minggu yang mencabar...... dengan keja yang banyak... ilya plak demam.... ssian kat dia.... ako datang keja cuma 2 hari je minggu... ampun bos... tak boleh nak buat camna dah....

sian sangat kalau ilya yg dalam keadaan demam di hantar ke taska.. bukan tak percaya tapi rasa macam jadi mama yang zalim plak.. apalah sangat kalau cuti di korbankan demi zuriat sendiri... amanah ALLAH pada kita... Kalau demam ilya mmg cam tu.. mata jadi kuyu je.. tapi kali ni sbb tak nak minum air atau susu... bibir pun pecah skit... tambahan plak jari dia yang tak reti diam tu kan.. dok menarik2 kulit kering kat bibir dia tu... waktu tu kalau boleh tukar tempat ako rela ako yang demam cam tu... jangan dia...

bila ilya demam tido malam mmg tak mencapai tahap lena.... kejap kejap dia akan terjaga dan merengek... adui sayang, mamam tau sayang tak selesa.. tapi nanti lepas ni sayang mesti lebih baik dan membesar lebih sihat.... biasalah proses pembesaran kan...

Harini nampak dah mula bertenaga... walaupun setiap kali mandi pagi n nak berus gigi kena bertekak dulu... slalunyer pasti menangis... sejuk... lepas mandi arini tukar baju... ikat rambut dalam keta.. ikut sekali babah antar mama ke ampang park... hmmm.. boleh berdiplomasi dah skang ni... tak nangis2 nak ikut trun sekali... kan mama kata anak mama dah besar.... hari ni dalam perjalanan ilya dah mula dapat diri dia balik... dah mula menyanyi lagu2 kegemaran dia... dah mula banyak cakap.. haaa... camtulah anak mama....

arini ako amik dia dari taska... n kejap lagik nak call taska dia tanya camna keadaan dia... tapi ako yakin dia ok dah.. lagipun masa babah dia antar dia babh kata dia tak menangis.. may be dia pun rindu pada cikgu n kawan2 dia...

arini ako nak balik ngan hati yang senang... ALHAMDULILLAH.... Allah makbulkan doa ako supaya sembuhkan ilya dari demam...

ujung minggu ni mesti lagi berseri kan....

Wednesday, April 15, 2009

Mama doakan cepat sembuh

2 hari ako EL.. Kesian ilya.. demam.. dari hari ahad, isnin, selasa... tadi dia kena ke taska jugak... demam dia dah banyak kurang.. cumanyer babah ilya call, bgtau masa hantar badannyer sedikit panas...

Beginilah perasaan seorang mama bila anaknyer tak berapa sihat... tak senang duduk di pejabat...

ilya,
mama doakan ilya cepat sembuh..

Thursday, April 9, 2009

selepas mc

kepala sakit, idung gatal berair, kepala pun rasa nenong sangat.. kak zela coti.. customer plak banyak songeh... huhuuhuhuhu...... lemahnyer rasa
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
akhirnyertiba waktu balik...

Friday, April 3, 2009

jumaat.. penghulu segala hari

kat luar sana nun mendung... kat dalam sini hmmm... lebih kurang cam tu gak... hmmm... tadi dah print dah beberapa bait-bait resepi.. heheheh... nak try wat ujung minggu ni... yelah kan... untuk 'anak-anak'... kalau dok umah je tak ada wat apa2 yang thrill ... harap menjadik.... sapayang nak jadi tester my la ke umah ye... ok perut ni rasa semacam je... cam paksa rela je nih...

Thursday, April 2, 2009

mati lampu mati lampu mati lampu

hmm... tulih tajuk tu sbb kat sini pc terpadam dengan sendirinyer tapi lampu sumer ada.. ako maleh nak pk pasal apa.. tapi mungkin sbb ujan lebat sangat kat luar tu sampaikan ako takut nak angkat tepon.. makanyer suis on of tu ter off... makanyer pc jeyang terpadam.. so, ako punya keja tak taulah.. rasanyer tak sempat nak save.. esok je ako cek.. sbb la ni kalau nak bukak email pun lambat sangt pastu terus je dok camtu je... so better jangan bukak... lagipun dah jam 5 lebih...

arini ako ingat nak naik bas ampang park balik tapi takutlah plak jem teruk nak sampai sana... berejam2 la plak nanti.. kesian la ilya tu.. dah la semalam ako amik dia lambat.. takkan arini pun nak amik lambnat jugak kot kan... hmm... tengoklah cam na nanti...

jawab tag jap..

hishh.. tak reti ako benda nih... tapi dik kerana rasa hormat sesama kenkawan dan adik adik (cik ain) ... dan menambahkan keseronokan dalam blog ako jawab seikhlas dan setulus hati ye.. kalau tak betul jangan marah ye...

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
Sumer ahli keluarga ako... termasuk mentua punya keluarga (ku menantu pilihan)

2. Apakah benda akhir yang kamu beli dengan duit sendiri?
hmmm... apa ye.. hand bag kot... tapi guna duit hubby .. kira oklah duit hubby duit ako jugak

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
Allah.. dah kawin dah pun... impian dulu kat tepi laut.. tapi mak nak wat tepi umah.. kira oklah tu.. meriah.. janji tok imam kata "sah"

4.Berapa lama hubungan kamu berkekalan?
Doakan hubungan sekarang ini berkekalan ke akhir hayat...

5. Adakah anda sedang di lamun cinta?
Hmm... ya.. cinta sampai rasa nak mamuun dah sekarang nih...

6. Dimanakah restoran akhir kamu makan malam?
hmmm.... kat cheng ho... dan restoran kat tingkat satu bangunan tempat ako keja

7. Namakan buku terakhir kamu beli?
Kisah tikus dan singa... baru semalam beli n baca sama-sama ngan anak ako.. boleh kan jawapan cam tu..

8. Nama penuh anda?
Norhayati binti Razali @ Nazari bin Hj Yaacob

9. Kamu lebih senang dengan ayah atau emak?
la ni mak dah tak ada... ngan mak dulu bes sbb slalu g kedai emas hehehe... abah plak masa sekolah slalu suh amik duit blanja dalam laci.. n slalu terlebih amik...

10. Nama seorang yang kamu ingin jumpa dalam hidup kamu?
elfiyanti zarmi

11. Sebutkan 8 nama sahabat yang rapa dengan kamu?
-rena
-kak zela
-kak roy
-mag mira
-apoi
-bard
-zack
-fiza

12. Adakah kamu mencuci pakaian sendiri?
Ari sabtu ahad je... ari lain my dear yang tolong cuci.. ako tukang lipat

13. Tempat paling seronok yang ingin kamu pergi?
Tempat yg ada tulih... "tempat untuk berseronok menyeronot"

14. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu..
hmmm....
hmm..
ok... sora dia tone f sharp
memang pakar tentang sayur sayuran

15. 8 perkara yang saya gilai...
maaf ako tak gila... takkan gila insyaallah... ako takut orang gila

16. Pelukan atau ciuman
nak dua dua boleh tak ? kalau ada 3 atau 4 pun nak jugak

17. 8 buah buku yang baru di baca
-singa dan tikus, obsessi.

18. 8 lagu yang kamu boleh dengar berulang kali?
-nasyid kanak2 - Assalamualikum, Doa makan, sepohon kayu, twinkle2, rama-rama, aduhhh.. banyak lagik lah... ari-ari kena dengar.. kalau nak dengar mai datang sini... akan di nyanyikan untuk teman2 mengikut permintaan.

19. mari main TAG 8 orang lain..
alaaaa.... kita tak ada kawan... tag balik orang yang tag ako boleh ?.. heehehehehhe




Fuuhhhh... berjaya dengan jayanyer....

Wednesday, April 1, 2009

sibuk ke apa tah ni.....

Arini april fool... tah apa ke jadahnyer tu.. tapi yg nyata ako tak pernah sambut.. lantaklah april foll ke, may fool ke, june fool ke... ada ako kesah... bak kata anak ako.. no no no...

ako rasa arini tinge ako cam melebar skit dari biasa... pastu rasa macam kejap kembang kejap kincup... hahahahha boleh cenggitu... ako memang akan di serang rasa penyakit cam tu bila jiran sebelah bercuti dan terpaksa melayan karenah ramaiiiiiiiiiiiiiiiiiii manusia yang kadang derang lebih nampak system CMS ni dari ako... Ako rasa macam nak putuskan talian je... Tapi tu sumer biasaklah.. panggilan berdering bunyi duit... duit.. duitt... cuma ako kesian sbb kadang penyakit tu terpaksa berjangkit dengan adik sebelah ako nih... yelah... zalim zalim ako nih... tak sampai hati ako nak tengok dia cam tu.. dah la belum kawin, tak sempat menikmati erti perkahwinan... 'pesaing' pun dia tak sempat rebahkan... tapi nak wat cam na kan... sama sama makan gaji.. cuma ari makan mcd..

customer ni yang call banyak, email lagi. Pening rasanyer... ni yang chatting lagik.. (aiks).. hehehe.. tak ada.. tu keja bila lunch je... ni ada keja baru plak... tak pernah kena pun... tu si ain tu.. dia ingat ako ni terer ke tag tag ni... tick tag ako suker gak... atau tumb tack ke.. sakit tu... sabar ye dik... tak sempat nakbuat... almaklumlah pertama kali kena tag.. nak kena tulih diari nih... bukan boleh main tulih je... mesti lah nak karang mengarang dulu....

ok dah nak balik dah... tugasan AF untuk arini abis....sambung esok plak.... selamat pulang cikgu...