Saturday, October 31, 2009

sabtu... ujan.. malas...

hmmm.. nak kuar .. tengah pokai ni... la ni kat luar pun ujan walaupun tak lebat tapi gelapnyer macam dah nak malam sangat...

ilya, tadi pagi lepas jebalik dari giant dan jenjalan mkat pasar tani terus tido... n masa breakfast tadi pagi alamak dia nampak plak pakcik tuada mjual kismis keluaran HPA rasanyer... satu botol RM10.... babah? nak tak nak belilah sebotol... kismis siap doa n tak boleh di langkah... cara pemakanan rasanyer minggu pertama 3 biji sehari sebelum makan.... lepas seminggu 5 biji.. minggu berikutnyer 7 biji... tapi..... dapat kat ilya.. bukan 3 biji... dia dok kat bangku balakang keta, botol kismis atas kusyen keta, dia baik punya menyandar ngap.. ngap.. ngap... ako usha je kat cermin.... hehehehehe.. mata dah pejam tapi mulut mengunyah tak berenti... ako nak cakap apa... ako biarkan je.....

tu yang bila sampai bg makan ubat selesema n terus tido.... bangun je tadi terus tanya mama, ada masak nasik tak? nasi mmg dh masak, ikan ako rendam .. tapi belum masak lagik... ingat nak wat sambal tumis udang petai.. tapi bawang tak ada lupa nak beli tadi... last masak ikan goreng, goreng ikan masin, masak tempoyak ikan dan wat sambal pelam yang di sedekahkan plah Pn Fiza.... tapi ilya cuma makan nasi ngan kicap je... so, moral of the story? untuk ilya masak nasik n kicap wajib ada... maaf ye ilya mama tak masak sup untuk awak...

ako ada cadangan nak wat trifle... sumer bahan dah beli tetiba je datang sindrom malas... huhuhuhu.. tapi tekak ni teringin sangat nak makan... cam na ni... tolonggggggggggggggggggggggggggggggggg... sedapnyer....

Monday, October 26, 2009

Bila dah berjumpa....

















Masih terngiang2 kat tinge ako ni… gelak si ina n mona… nyaring giler.. di tambah plak ngan anak-anak penyambung warisan kami… lebih 10 orang kanak2 riang gembira berkenal satu antara lain… tu pun kurang, kalau ikutkan perancangan lebih lagik… tapi nak wat cam na keta fadhil buat hal.. merajuk kot… terpaksalah tarik diri… Tingal kami 4 keluarga yang dah beranak pinak…

Perjanjian yang dah di buat 2 minggu yang sudah, alhamdulillah erlaksana dengan jayanyer… Perjumpaan semula murid2 tua.. ahahahhahahaha… Famili ako, famili ina zakiah, famili apoi dan tuan umah bard. Kecoh giler… mula lah filem itam puti kar balik.. ako tak boleh tahan bila ina bukak citer jahat jahat manja ako masa sekolah rendah… ako ke ke yang jahat? Tak ako yang manja… ina kata ako sentiasa tak puas hati dengan potongan rambut dia dan rambut adik dia dan yang lawaknya rambut Yaa pun terlibat sama.. haahahah… Ina kata, ako akan repair balik rambut dia walaupun cina tu dah potong baikkk punya… heeheheh.. ako ingat… memang ingat.. segar dalam otak ako ni… kitorang akan kutip daun pucuk ubi… almaklumlah dulu susah nak cari penggulung rambut tu kan… kitorang akan gunakan batang daun ubi tu… tah masa tu kitorang kreatif tak ingat punya… mmg lawak kalau ako ingatkan….

Petang petang ako, awie n ina mesti main penggal tong kat depan umah ina.. tepi jalan raya.. laman mmg luas.. boleh la kalau nak pindahkan stesen bas parit ke situ…. Mmg tak ingat selagi tak azan maghrib kat situlah kitorang menjerit pekik… Ako takkan lupa, dah jenuh baling bola tennis kat tin2 yang di susun, ada ke patut si mail kot kalau tak silap ako baling kat ako katak.. kurang ajor betul… nasib baik ako mengelak kalau tak jadik kerongsang la kat dada ako… sabo jelah.. mail pun dah kawin dah skang ni… dah beranak pinak jugak dah… heeheehhee

Bard, biasalah dia akan bukak citer ngan apoi… hubby ako pun bole la layan jugak… standard la dia alau pasal motor, keta atau memancing layan je.. sampai esok pagi pun tak abih… Hubby Ina, asalnyer pendiam.. tapi lama2 ako tengok boleh la masuk tapi mungkin inin kali pertama bertemu so kena panas enjin la dulu…

Nora wife Apoi.. dia ok.. n banyak cakap jugak.. tapi maybe aritu ada vocal yang lebih lantang dan sibuk mengawasi anaknyer si Adelia yang dok merangkak ke sana sini dan sibuk mengeluarkan hasil kumuannyer menyebabkan Nora Nampak agak diam.. Tak pa Nora mmg camtu lah bebudak…

Mona wife bard.. dia memang tak ada masalah.. n ako tau, kalau dia boleh pilih masa kecik dulu mesti dia nak dok berjiran ngan umah ako dan umah ina… hehahaah.. senang kitorang nak g main sesama… dia pun memang rancak berborak.. dari satu nama ke satu nama yang kuar.. yang kadang ako pun macam ingat ingat lupa…. So just layan je lah gambo yang ada…

Rasanyer anak anak sama sronok ngan mak bapak nyer… anak anak lagik senang derang tak payan tanya nama dah boleh kamcing.. macam ilya, dia panggil anak apoi yang Aiman pun Aimi jugak… rasanya bila Adelia dah boleh berjalan pun dia panggil Aimi jugak..puas ako ajar… tak mau jugak.. lantaklah kan… ia pun confius ngan nama anak Ina si Qasih.. dia tanya kat ako “kasih apa mama… ako kata terima kasih”.. heheeehe janga marah ye ina… anak engko nama panjang sangat… Anak anak apoi Ilya dah biasa jumpa.. n mmg dia tak boleh ngam ngan Aimi sbb Aimi tu garang… tapi kalau ngan Aiman dia tak ada masalah…. Ako tengok dengan anak bard Si Anis pun dia Ok anak ina si Qasih n Nadzrin pun ok… tengok gambar2 yang ako letak ye.. tak larat nak tulih dah ni…

Dan insyallah yang pastinya ukhwah kami semakin erat dan aka nada pertemuan yang seterusnyer dengan lebih ramai ahli… bak kata ako pengerasnyer untuk join the group.. kena bawak buah buhan import ye..

Ina nko dah lulus… heehehe
Buat suami ako..thanks abang bawak saya brpoya poya di umah bard… Kami sampai jam 1.30pm dan berangkat pulang jam 5.30pm.. lama kan.. heheheheh

Thursday, October 22, 2009

mata oh mata

ari tu janji nak upload gambar.. tapi memandangkan keja yang amat lah banyak kan,.. dan banyak yang tak terkejar.... sampai arini tak upload.. dan malam ni atau dah nak masuk subuh ni... mata ako masih tak boleh nak lelap lagik... rasanyer arini letih jugak badan... tengok ilya baik punya tido and babah nya dah berdengkur memacam lagu... apsal la ako masih macam ni lagik... adoi aiii mata.. tak kesian tuan ke... tidolah....

ni kalau dah tak boleh tido mulalah meneroka dari satu blog ke satu blog.. satu laman ke satu laman... tengok orang wat jahitan manik... rasa macam meleleh air liur nengok lawa sangat.... rasa macam la ni ako nak g ke kedai beli manik jahit... hehehehehe...

ni sebenarnye tak ada menda nak tulih sangat pun.. tapi sebelum ako nak shutdown lap top, sesaja nak nulih jugak... sempat la jugak jenguk2 si darah manis tu punya blog... teruja.... teruja... ghairah sungguh dia sempena pertunagan dia ye... hehehehehe... ingat bertunang je ye... heheheheh

Sunday, October 18, 2009

alkisah ujung mingggu

masa ni ayam taucu masih atas dapur... huhhuhuu letih jugak rasanyer... weekend ni mmg tak rehat... semalam seharian ako keluar ngan wanco ngan ayah ... cari barang untuk persiapan khawin muhamad... hehehehe.. best sebab ako cuma pilih amik .. pilih amik... pastu wanco bayar.. hehehe... bayangkan kuar umah jam 10.30 pagi balik ke umah jam 6 petang.. ako rasa kalau boleh ako nak pakai kasut roda je.. pergelangan kaki ako ni dah naik longgar dah.

sampai je umah, hubby kena masak sbb dia cuma melepak kat umah... so mintak jasa baik tolong masak makan malam.... ako plak.. biasalah siapkan kotak hantaran sumer....


pastu hehehe.. azah call ajak g jugak g kawin helmie kat titiwangsa...azah pun.... wahhh diam diam berisi ye.. ako bgtau kat dia nanti kalau dah meletop jangan lupa bgtau ako.

Sesaja je dia nak promote poster ni... tapi ni bukti kak yati pegi tau helmie.. hehehe

maaf kondisi gambar amatlah tidak memuaskan.. tapi masih boleh di kenalikan???
wanco macam faham je... makanyer wanco kata pegilah... hubby pun kata oklah sbb dekat.... dah lepas maghrib ako pun berangkat...
mmg ramai sangat tetamu... semua kena q up.. biasalah... ako bersabar.. tapi biasalah kalau bawak anak kan... nak itu nak ini.... mengamuk.... huhhhuhu.. hubby pun dah naik pening... lepas je jumpa kak roy.... jumpa ex opis mate azli n azah... dapatlah amik gambo beberapa keping... jam 9.30 malam dah sampai umah dah...

arini plak, tak kemana ada dua jemputan open house tapi maaf banyak2 dua dua tak dapat pegi... umah jiran lama n umah apit.. mesti meriah kan... lepas je wanco balik tengahari tadi, ako n ilya pulun tido.... macam la letih sangat... tapi memang mengantuk...

petang kuar ke giant taman permata beli ayam dan skang tengah masak ayam taucu untuk potluck esok...

Alamak ada error la plak kat... tak boleh nak upload gambar... esok la ako upload ye... upload kat opis.. heheheh..


Hah... ako dah letak gambo dah.. arap puas hati ye

Friday, October 16, 2009

gumbira kan

hmmm... sapa kata ako tak gumbira kat sini.... gumbira... gumbira sangat....




Monday, October 12, 2009

serasi

ok... ako dah mula rasa serasi kat sini... dah semakin selesa dan dah semakin tenang... rasanyer macam kurang skit gangguan talipon hehehehe...... seperti apa yg ako suarakan aritu.. ako mmg tak percaya ada makhluk yg akan berusaha mencapangkan telinga untuk menjawab panggilan... dan ako? huh.... ako kan lebih mudah berurusan dengan pihak yang satu lagik... so, itulah yang kita cari.

dah ako tak nak citer lebih2... takziah kepada keluarga maklang di melaka atas pemergian paklang tengahari tadi. Maaf saya tak dapat menghadirkan diri. Cuma ghani yang balik ke kg dan akan kembali ke KL esok. Semoga keluarga maklang tabah menghadapi hari hari yang mendatang dan Allah tempatkan roh nya di kalangan orang2 yang beriman.


ilya..... cepat sembuh ye

Thursday, October 8, 2009

EL

Ako EL arini.... ad aje kat kat umah... Semalam balik keja masuk keta badan ilya panas sangat... alamak.... rasanya lama gak dia tak demam... terus ako dengan hubby bawak ke klinik.. ok.. suhu badan dia 39 darjah celcius... tinggi kan.. n bagi ilya tu mmg kalau demam mmg itulah suhu badannyer...

Doktor terus decide masukkan ubat kat bontot.. kesian dia... tak menangis tapi ako tengok muka dia risau gile... dia still active walau demam... n kalau ako bgtau ako takut dia kena demam2 bermusim ni doktor slalu kata dia active cuma badan je panas.. so jangan risau.. bagi dia makan ubat and antibiotic yang di bekalkan insyaallah ok.. Mama mana yang tak risau kan...

balik terus bagi mandi.. pstu ilya makan nasik skit meratah sotong, makan nugget minum susu.. n barulah tido.. so, macam mana tu kan ? tak sihat tapi makan ok... walaupun nugget tak habis seketul sotong tak abis seekor selera makan masih ada... Lepas makan ubat terus masuk tido.. Babah dia tido luar. Mama n ilya tido dalam bilik... tido ako tak lena.. sekejap terjaga, ako letak tangan atas dahi ilya.. panas... patut dia tido tak selesa.. ako ke dapur terus ramas air asm jawa... temas skit kepala dia.... dia jaga n nak susu.. ako siapkan... lepas letak air asam kat kepala terasa turun skit panasnyer.. ako tengok kam dah pukul 3 pagi... ako pujuk dia mandi... mungkin dia pun rasa badan dia panas ilya stuju untuk mandi.. lepas mandi n siap syampoo (tu yang dia nak) tukar baju sumer dia sambung tido...

5.30 pagi ako terjaga.. ako berkira samada ako nak keja atau tak.. ako tak sampai hati nak hantar ilya dalam keadaan dia demam ke nursery.. walau ako tahu cuti ako dah hampir tak berbaki... takplah.. demi anak mama, apa aja akan mama korbankan... Babah pun kejap2 sms tanya macam mana dah surut ke suhu badan ilya... bimbang...

ako sms pada jiran2 bagitau ako EL. Cuma seorang jiran je yang berbalas.. tapi jiran lain senyap... tak palah.. nanti jangan kata ako tak bagitau.. maklumlah skang ni sumer di catit... esok2 nak jadikkan bahan bukti n nak di jadikan penyebab....

mungkin ada yang kata ako tak adatang keja sbb ako marah ako di pindahkan ke situ.. taklah... mmg ilya demam... bukan perkara mainan... n ada juga yg tak perasan pun ako tak datang arini... so... tak jadik kudis pun...


oklah.. penat dah rasanyer.. cuma ako doakan semoga ilya akan sembuh... skang ni pun dia tengah tido lepas makan ubat tadi...

I love you sayang...

Wednesday, October 7, 2009

rasa hati

arini pindah lagik. semenjak ako keja kat sini ako tak tau dah berapa kali ako pindah n rasanyer tak terkira kot....
ako pindah ke sebelah je.. tapi ako tetap sedih.. ako tetap rasa tak selesa... ako tetap tak puas hati...

ako mula rasa macam ako masuk kat kawasan orang, ako mula rasa tersisih dan ako mula rasa malu nak bergaul dengan bekas jiran jiran ako walaupun derang tak rasa macam tu kot...

dan skang ako mula rasa setiap kali derang bercerita ako tak perlu tahu... ako rasa tersorok.... ye ako mula rasa macam melukut di tepi gantang.... samada itu hanya rasa atau kenyataan wallahualam......

mmg arini ako rasa sedih...

esok? ako tetap ako, mana saja ako di letakkan ako ikut je... biarlah... keja kerana Allah... hari hari ako niat keja kerana Allah... Jaff selamatlah kita berjiran walau tak sama dengan jiran jiran yg lepas.

pindah lagik..

ako benci... ako tak suka